Dag 1

Jaha, då var första dagen på APU:n avklarad.
Jag tillbringar alltså första veckan på Isrenn arkitekter i Mellbystrand. Länk till deras hemsida finns här.

Dagen började med att jag anlände halv 9 som var förbestämd tid. Jag blev välkomnad av Carl-Johan Herbertsson. Han placerade mig vid ett av de två skrivbord som fanns i rummet. Där låg en lapp som han bad mig läsa där det stod en uppgift jag skulle göra. Uppgiften gick ut på att jag skulle rita en friggebod. Kl.13.00, efter lunch, skulle vi diskutera runt det jag skapat och få igång mitt arkitektur tänk.

Lydig som jag var började jag skissa och kladda tills jag kom fram till en friggebod jag var nöjd med. Då var klockan dock bara runt halv 11 så jag började läsa i alla arkitektur och inredningsböcker de har. Jag fick både inspiration och blev lite mer allmänbildad i vad gäller arkitekter och arkitektur. Faktiskt.
Kl 12 var det dags för lunch, Calle som han själv ber mig kalla honom, skulle hem och äta för att han inte tagit med sig mat men han sa att han skulle skynda sig. Så jag värmde min mat och satt och åt i lugn och ro.
Runt kl.13 var han tillbaka då började vi diskutera om min friggebod. Han fick mig att förstå lite mer vad som är skillnaden mellan vad arkitekter och injenjörer gör. Det var faktiskt spännande, han fick mig också att förstå vad som verkligen menas med arkitektur. Att det inte bara handlar om att rita ett fint hus eller byggnad. Utan att få till det där lilla som inte alla kan få fram, eller som alla tänker på. Det där lilla extra. Det är väldigt svårt att förklara, men det gick iallafall upp ett ljus i mitt huvud när han förklarade för mig.

Efter vårt djupa samtal om arkitektur (skämtsamt), var det dags för "det tråkiga arbetet" som Calle kallade det. Jag skulle nu rita mina skisser med rätt mått och skala, jag skulle även få med lite struktur och fasaderna från alla vinklar.
Lättare sagt än gjort, det var petigt, nogrannt, jobbigt och svårt. Men jag klarade även detta moment. Det var väl inte min favorit, men tråkigt kan jag heller inte säga att det var.  Nu hade klockan hunnit bli 15.50 och Calle skulle iväg så det var dags för mig att gå hem.

Imorgon väntar modellbygge. Isrenn arkitekter har nämligen ritat hur norra Mellbystrand ska se ut i framtiden, antagligen kommer det också att bli så, så mitt jobb är då att göra modellen till planritningen. Ett nogrannt och ganska krävande jobb kan jag tänka mig. Den modellen kommer kanske användas som utställningsmodell vid senare tillfälle.
Så vi får se hur det går, jag kommer att göra mitt bästa och räcker inte det kan jag inte göra mer.

Sumering av dagen: Lärorik på så vis att jag lärt mig tänka på annat sätt. Tummen upp! Calle är trevlig och positiv och det gör mig mindre nervös och blyg. Tummen upp! Blev lite drygt att sitta och titta i böcker i 2 och en halv timme. Tummen ner!
Alltså första dagen får klart godkänt och jag tror att jag kommer trivas resten av veckan!

Dag 1 avslutad och jag tackar för mig!
Andrea Sjöstrand ARH08

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0